In de pers geraken: alles staat of valt met je beeld.

Je nieuwe zaak is klaar om de deuren te openen, en je wil graag exposure in de pers. Want laten we eerlijk zijn, een mooie publicatie in pakweg Weekend Knack (da’s de titel waar mijn klanten als eerste naar vragen), Het Laatste Nieuws (het grootste bereik), De Standaard Magazine of een reportage op TV, dat voelt als de kers op de taart om mee uit te pakken. Én je zaak wordt geïntroduceerd bij je ideale doelgroep. Laat de reservaties maar komen!

Natuurlijk, in de pers verschijnen is niet zó simpel.
Laten we er alvast van uitgaan dat je concept fantastisch is, en nieuwswaarde in zich heeft. Maar er is veel beschikbaar nieuws, en steeds minder media. En heel veel persbureaus met witty ready-to-publish persteksten van big brands die ook nog eens adverteren.

PR baseert zich op ‘free publicity’: dit betekent dat je volledig afhangt van de beslissing van de redactie of journalist, of je het haalt tot publicatie. Een veel gemaakte fout: de redactie publiceert dit niet om JOU een plezier te doen. Denk eerder: wat kan IK voor de redactie doen?
Een mooi lifestyleblad wil nieuws brengen maar ook een mooi design in eigen blad brengen. Je verhaal, maar ook je beeld moet dus het niveau van het blad halen.
Klinkt als simple math, maar om budgettaire redenen (PR is het laatste stukje van je traject waarbij álles al over budget is gegaan), wil een ondernemer vaak besparen op beeld. Don’t.
Een van mijn eerste vragen aan mijn potentiële klanten is: ‘Welk beeld heb je’ of ‘Hoever kunnen we gaan om beeld te shooten?’.

Geen goed beeld = no go.
Mijn checklist voor wat je nodig hebt:

Een fotograaf die gespecialiseerd is in interieur en een voor foodfotografie. Géén ‘nonkel met een Kodak die het goedkoop wil doen’.
Interieurbeeld: enkele cleane shots, zonder rommel, zonder klanten in de zaak, mooi color graded in postproductie. Detailshots zijn leuk, maar zorg ervoor dat je één beeld hebt dat alles zegt: The Money Shot. De fotoredactie kiest meestal maar één beeld van interieur of gerechten.
Foodfotografie: smakelijk uitziende beelden van verschillende gerechten. Een Instagram-factor is een plus.
Een portret van de zaakvoerder(s). Als dat een meerwaarde is voor je persbericht. It’s a judgement call, really :)
En voor je PR-campagne: hire a pro.

Succes!
Saskia

Beeld: uit eerdere persberichten van The Wicked PR, © Andy Roasters, © Volstok, © Shoottheartist, © Sergio Herman, Frites Atelier en Inkbrew Coffee, © Essentiel Antwerp, © Twinfever, © Ixxi, © The Avocado Show, © Dim Dining, © Telenet Chaussée D'Amour, © Black & Yellow Coffee, © Element Skateboarding & Phil Zwijsen, Daniil Lavrovski, © WeWantMore, © Chez Claire, © Mission Masala, © Manhattn's
Coverbeeld op overzichtspagina: © Our Daily Bottle

Previous
Previous

Podcast: PR, influencers en marketing met Brand Breakfast